Тема.
Зима-білосніжка.
Загально
розвивальні цілі:
Ø
поглибити знання учнів про зимові явища, про зв'язок кожного зимового
місяця з іншими;
Ø
вчити виразно читати вірші;
Ø
збагачувати словниковий запас учнів;
Ø
розвивати їхнє мовлення, логічне мислення, вміння правильно
аналізувати прочитане, вчити помічати красу довкола;
Ø
удосконалювати навички роботи з ножицями;
Методично-дидактичне
забезпечення: плакат
із записом девізу уроку; таблиці для розчитки: (прочитати на одному диханні
слова; прочитати на одному диханні вірш; фотооко); таблиця з деформованим реченням; ілюстрації
на зимову тематику; картини про зиму; плакат з кросвордом;
"сніжинки"- відгадки; аудіо-запис мелодії Вівальді "Зима";
фонограми до пісень "Зимонька", "Сніжинка",
"Ой ти, снігу-сніженьку", "У лісі, лісі темному".
Хід уроку
І.
Організація учнів до уроку
- Діти, до нас на урок сьогодні завітали гості. Тож давайте
привітаємо їх. Добрий день!
У добрий час радо ми вітаєм вас!
З миром зустрічаємо,
Щастя вам бажаємо.
- А
тепер давайте проведемо автотренінг і налаштуємося на урок.
Я - учень. Я ходжу до школи.
Мене навчають вчитись.
Я все розумію.
Я все хочу знати.
ІІ.
Мотивація навчальної діяльності учнів
(Учитель
ставить запитання, учні, передаючи уявний мікрофон, висловлюють свою думку
щодо поставленого запитання.)
1.
Вправа "Мікрофон".
-
Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок.
(Цікавим, навчальним, трохи казковим,
продуктивним, веселим, світлим, загадковим, проблемним...)
-А ви
на уроці якими повинні бути? (Дисципліноватши
,уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими...)
- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом
створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. А він у нас сьогодні дійсно
незвичайний. Адже на ньому ми будемо читати, співати, танцювати, вирізати. Чи цікавий буде урок? Отже, все залежить від вашої активності,
уважності, творчості.
- А
працюватимемо під гаслом:
Щоб робота в нас кипіла,
Працювати будем:
Швидко! Дружно! Вміло!
- Пропоную
ознайомитись із чарівним планом уроку:
Перший Сніговичок - "Я бачу та чую"
Другий Сніговичок - "Я фантазую"
Третій Сніговичок - "Я творю"
III. Створення емоційного фону уроку
І. Читання
вірша вчителем.
- Послухайте вірш Г. Дем'яченко. Дайте
відповіді на поставлені в ньому запитання.
Пролетіли в трійці коні-скакуни,
У санях повезли дівчину вони.
Має біле личко дівчина чудова,
Рукавом змахнула - у дерев обнова.
Все навкруг іскриться, все переливається,
Білокоса дівчина дітям усміхається.
Ви ж часу не гайте, швидко відгадайте:
Що за трійка мчалась?
Як дівчина звалась?
(Зимові місяці — грудень, січень, лютий:
Зима )
IV. Повідомлення теми уроку
- Отже,
тема нашого уроку "Зима-білосніжка".
V. Основна частина уроку
1.. Обговорення ілюстрації із зображенням дівчини-Зимию
- Чи
гарна дівчина-Зима? З ким її можна порівняти? (Чаклунка, красуня, казкарка,
королева, фея, царівна, білосніжка.)
2. Розповідь з елементами бесіди про зимові
місяці. Робота в домашніх групах..
І група – місяць грудень.
Грудень — перший місяць зими і останній місяць
року. А назва його визначається характером грудня. Із настанням морозів розбита
осіння дорога перетворюється в саме груддя. Тому й кажуть: «Грудень на возі
витрясе не лише сіно, а й душу. Груднева дорога не для воза, а для полоза
(саней)».
Мав цей
місяць у народі й інші імена: «Студень», «Трусин».
У
грудні весь урожай уже зібраний, перероблений. Та добрий господар заздалегідь
дбає про новий. Передбачити майбутній достаток можна за
прикметами:
Якщо ліс шумить у
грудні – на відлигу.
Снігурі прилетіли у
грудні – зима буде суворою.
Прислів'я:
Як
зазиміє, то жаба оніміє.
Грудень
рік кінчає, зиму починає.
Як сніг
упаде, то й пастух пропаде.
Як сніг
розтане, то й пастух устане.
Готуй
сани літом, а воза зимою.
Прикмети погоди:
Який
перший день грудня, така й уся зима буде.
Якщо 3
грудня йшов сніг, то 3 червня піде дощ.
Якщо в
першому тижні грудня погода стала, то зима буде тривала.
Дорожній майстер грудень
Мости
будує всюди,
Вкриває
ріки кригою,
Воює із
відлигою:
Дороги
підморожує,
Щей снігом
припорошує,
Щоб на
дзвінких санчатах
Новому
року мчати.
ІІ група -
місяць січень.
Січень
Закінчується
грудень і приходить січень. Він «січе» зиму на дві половини. Може саме через те
дістав свою назву. А можливо тому, що дуже січе снігом з морозом. А ще, мабуть,
тому, що добрі господарі саме в січні заготовляли («сікли») дерево на
будівництво хати. Така деревина суха, довговічна і добре тримає тепло.
У січні
святкуємо ми Різдво Христове й Новий рік. Кажуть, що «на Новий рік збільшився
день на горобиний скік». Добре пильнували наші прадіди, яка погода
випадала на ці свята. По ній вони вміли передбачити врожай на наступне літо:
Багато снігу на Новий рік — багато хліба на тік.
Січневі прикмети:
На
старий Новий Рік погода – буде в полі
урода.
Січень
без снігу – літо без хліба.
Січень –
місяць суворий – шляхи замітає,
Наче він нас серйозно
– серйозно питає,
- До зими ви готові?
– І січе, засипає.
Недарма його січнем
люди називають.
На свята він господар
багатий,
Хто ж веселощам
взимку не радий?
І звучать народні
вітання,
І лунають колядки
різдвяні,
І святкуємо аж до
Йордана…
ІІІ група місяць
лютий
Лютий
Сніжень,
крутень, лютень — називають у народі цей місяць року. Лютий походить від слів
«злий», «жорстокий». Закріпилася ця назва за останнім місяцем зими тому, Що
морози бувають дуже дошкульними. Наші предки називали його меженем, тобто межею
між зимою і весною.
З
настанням лютого все частіше думаємо ми про весну. Адже він останній місяць
зими. Хоча й лютий характер у лютого (про це свідчить його назва), та «лютневий
сніг весною пахне». А на Стрітеня (15 лютого) за повір'ям наших пращурів «зима
з весною бореться. Яка з них переможе, та й до кінця місяця пануватиме».
Передбачали, яким буде наступне літо,
Якщо на
Стрітєня бурульки довгі, то літо буде мокрим.
Якщо ж
зі стріхи капає — влітку буде багато меду і добра трава.
Прислів'я:
Як
лютий не лютуй, а на весну брів не хмур.
Лютий
лютує красну весну чує.
Лютим названо цей третій місяць зими,
Але весело з гірки
катаємось ми.
А земерзли – до хати
біжімо мерщій,
Бо в народі він має
ім`я бокогрій.
3. Розглядання
ілюстрацій із зображенням зими. О. В.
-
Розгляньте ілюстрації, малюнки, прикріплені на дошці.
- Яка
пора року на них зображена?
- Чи всі малюнки відповідають темі нашого
уроку? Чому? (Тому що один малюнок не відповідає цій темі. На ньому
зображено весну.)
- А як ви здогадалися, що це зима?
- Які
ознаки зими? ( Відповіді учнів )
- Отже,
ви побачили, що зима приходить не лише у наше село, місто, а й у ліс.
- А на якій картинці зображена зима у лісі? (Відповіді дітей)
- Кого
ви там бачите? (Відповіді дітей)
- А що ви знаєте про те як зимують звірята?
- Допоможе вам в цьому наша картинка. ( Ведмідь заліз у теплий барліг, , їжачок – у
нірку із сухих листочків. Міцно сплять у норах під снігом ховрахи , хом`яки. Давно поснули різні комашки.)
- А решта звірятка що роблять? (
Зайчик гризе кору дерев, лисиця шукає мишей,
і нападає на зайців, голодний вовк блукає лісом.)
- Що з зайчиком відбувається зимою?
Чому?
- А як зимується пташкам? Хто їм допомагає?
4. Повторення вивчених пісень про зиму.
- А які пісеньки ви знаєте про зиму? ( Діти
співають пісеньку про зиму.)
5. Це
цікаво знати!
- У нашого народу є ще багато прикмет, за якими визначають
погоду взимку
- Може
ви мені допоможите і назвети деякі з них.
Дим вгору в'ється - на мороз.
Падає великий лапатий сніг - на негоду і сирість.
Собака качається - на сніг.
Гуска ховає ніс під крило - на мороз.
6. "Гранування". Складання
"павутинки". О. В.
- Діти,
давайте складемо "павутинку" до слова "зима". (На
дошці-плакати "Сніжинки". Учні відгадують загадки і прикріплюють до
коленого промінчика "сніжиники"-відгадки, які вчитель заготовив
заздалегідь.)
1.Я
падаю на ваші хати,
Я
білий-білий, волохатий,
Я
прилипаю вам до ніг
І
називаюсь просто ... (сніг).
2.Росте
вона зимою
Донизу
головою
Тоненькою,
Прозорою,
Біло-голубою.(Бурулька)
3.Що то
за гість, що тепло їсть?(Мороз)
4. В
нас зимою білим цвітом
Сад
зацвів, неначе літом.(Іній)
5. Без рук, без ніг, а по полю гасає.(Хуртовина)
6.Сріблясті
та легкі
Казковою
зимою.
Що за
малі метелики
Кружляють
над тобою?(Сніжинки)
7.
Робота з деформованим реченням . Робота
в групах. О. М.
- Діти,
погляньте на плакат. На ньому записано речення. Але ж у нас на уроці присутня
Зимонька. Вона вирішила побавитися з вами, легенько дмухнула вітерцем - і всі
літери переплуталися. Давайте швиденько поставимо їх на місця і прочитаємо
речення.
З неба летіла
ніжна, гарна, мов зірка, сніжинка.
В морозянім
чистім повітрі кружляють сніжинки.
Вони ніби
легенькі пушинки на землю летять.
- З чим порівняно сніжинку в
реченні? А ще з чим її можна порівняти?
8. Виконання практичного творчого завдання учнями – за потребою допомога вчителя
Пропоную завдання від другого Сніговичка
- "Я фантазую".
(Вирізування
сніжинок. Повторення правил безпеки роботи з ножицями.)
Учні під мелодію пісні
"Білесенькі сніжинки" вирізають із салфеток сніжинки-балеринки.
11. Розчитанка.
а)
Прочитати на одному диханні.
(На
плакатах записані слова, вірш. Учні читають їх на одному диханні.)
сніг
зима
хмара
холодна
сніжинка
метелиця
- Хто
на одному диханні зможе прочитати більше?
Надуби і на ялинки
Тихо падають сніжинки:
Одна сніжинка, дві сніжинки...
Три сніжинки, чотири сніжинки, п'ять сніжинок...
б) Фотооко.
- Подивіться уважно на таблицю, скажіть одне
слово, яке ви запам'ятали. Подивіться ще раз - назвіть два слова. Яке слово
написане першим? останнім?
лід
сніг
зима
мороз
холодок
сніжок
снігопад
-
Поясніть, як ви розумієте слово снігопад.
12. Робота з текстом "Мільйон мільйонів
сестричок" Зірки Мензатюк
- Послухайте казку, яку написала Зірка Мензатюк. Називається вона "Мільйон мільйонів
сестричок".
-Як ви
гадаєте, про що вона або про кого? Чому?
Словникова робота
- У
цьому тексті ви почуєте такі слова та вислови:
волохатий - оброслий, покритий густим волоссям;
кудлатий, розпатланий, скуйовджений;
усе до снаги - усе під силу; усе можливе;
шарпати -рвати, тягти, смикати; коливати;
порушувати спокій;
досада - почуття незадоволення, гіркоти,
розчарування.
Читання з передбаченням
а)
Читання частини № 1.
- Де
народилася Сніжинка?
- З ким
вона розмовляла?
- То
навіщо Сніжинці стрічати Зиму?
Що було
далі, на вашу думку?
б)
Читання частини № 2.
- Чи
правильно ви передбачили те, що відбуватиметься далі?
- Що ж
учинилося?
- Чи
сподобався сніг Вітрові?
- Що ж
відбувалося далі?
в)
Читання частини № 3.
- Як
поводив себе Вітер?
- Що
могло трапитися далі?
г)
Читання частини № 4.
- Куди
ж поділися Сніжинки?
ґ)
Самостійне читання тексту казки учнями, підготовка до виразного читання.
д)
Читання тексту учнями (індивідуально в парах).
-
Прочитайте перше речення казки всі разом.
Робота в парах.
(Діалог
бабуні Хмари та Сніжинки без слів автора читають двоє учнів так, як сидять за
партами.)
Вибіркове читання
-
Знайдіть у тексті відповіді на запитання і зачитайте їх:
Що
відбулося в природі, коли настала весна? Куди сніжинки поділися?
- Чи
сподобалася вам казка?
11.
Поетична хвилинка.
- А
тепер спробуємо скласти вірш про зиму.
(На
таблиці запис. Учні добирають до питань слова і складають вірш)
(Що зробила? що?) сизокрила,
(Яким? чим? що?) вкрила.
(Звідки? що роблять? які?) сніжинки
(Хто? що зробили? у чиї?) хатинки.
Орієнтовний варіант вірша.
Прилетіла зима сизокрила,
Білим пухом землю вкрила.
Згори летять білі сніжинки,
І звірі сховались у свої хатинки
V. Підсумок уроку
- Ось і
закінчився наш урок.
- Що
нового дізналися на уроці?
- про що розкажете вдома батькам?
У кожного з вас на парті лежить дві сніжинки: одна - менша, друга - більша. Оберіть собі таку сніжинку, що оцінить вашу роботу - наскільки ти був активним, уважним, старанним.
У сніжинок є очі, носик, а ротик ви домалюєте самі: посмішку, якщо урок сподобався; куточки вниз - не сподобався. Прикрепіть сніжинки на дошці.
Я дуже рада, що урок вам сподобався, а це тому, що ви були старанними, уважними, активними.
Немає коментарів:
Дописати коментар