У статті пропонуються для розгляду
етапи структурного, психологічного та системного аналізу уроку
I етап: організаційний
Задача етапу: підготувати учнів до роботи на уроці.
Результати: короткочасність оргмомента, повна
готовність класу до роботи. Швидке включення учнів у діловий ритм і організації
уваги у всіх учнів.
Рекомендації: систематичність оргмомента,
послідовність прояву вимог, зібраність, стриманість, вимогливість самого
вчителя.
II етап: перевірка домашнього завдання
Задача: установити правильність і усвідомленість
виконання домашнього завдання всіма учнями.
Результати: можливість учителя за 5-7 хв. установити
рівень знань у більшості учнів. Можливість у ході перевірки домашнього завдання
скорегувати опорні поняття та ліквідувати виявлені недоліки.
Рекомендації: використання системи прийомів, що
дозволяють опитати можливість виконання домашнього завдання більшістю учнів,
оперативність учителя.
III етап: усебічна перевірка навчальних досягнень
учнів
Задачі: глибоко перевірити навчальні досягнення
окремих учнів. Стимулювати опитуваних і весь клас до оволодіння раціональними
прийомами навчання та самоосвіти.
Результат: перевірка вчителем не тільки обсягу та
відповідності рівня навчальних досягнень, але й їхньої глибини, усвідомленості.
Уміння використовувати їх на практиці, резензування відповідей учнів,
спрямованих на виявлення позитивних і негативних сторін у навчальних
компетентностях. Активна діяльність усього класу в ході перевірки рівня
навчальних досягнень окремих учнів.
Рекомендації: використання всіляких методів оцінювання
навчальних досягнень (фронтальна бесіда, тестова перевірка й ін.) постановка
додаткових запитань, що перевіряли б міцність навчальних досягнень, створення
під час опитування нестандартних ситуацій (нехай звучить запитання «Чому?»).
IV етап: підготовка учнів до активного та свідомому
засвоєння нового матеріалу
Задача: організувати та націлити пізнавальну
діяльність учнів.
Результат: активна пізнавальна діяльність на
наступному етапі.
Рекомендації: оцінка значущості для учнів нового
матеріалу, уміння показати чому учнів мусять навчитись у ході уроку, уміння
чітко й однозначно визначити образ. Цілі та задачі уроку, фіксація їх у
поурочному плані.
V етап: засвоєння нової навчальної інформації та
способів навчальної діяльності
Задачі: дати учням конкретне уявлення про основні ідеї
досліджуваного питання, домогтись від них його усвідомлення. Первинне
узагальнення та систематизація нової навчальної інформації, засвоєння способів
навчальної діяльності учнів, шляхів і засобів, що привели до певного
узагальнення. На основі здобутої навчальної інформації виробляти відповідні
практичні вміння та навички.
Результат: при використанні методу евристичної бесіди,
самостійної роботи учнів у сполученні з бесідою, використання комп'ютерної
техніки. Показником ефективності засвоєння учням нової навчальної інформації та
способів дій є правильність відповідей у процесі бесіди, активна участь усього
класу в підбитті підсумків роботи, а також якісний рівень навчальних
компетентностей учнів на останніх етапах навчання.
Рекомендації: використання прийомів, що підсилюють
сприйняття істотних сторін досліджуваного матеріалу, сприйняття характерних
ознак; вичленовування в досліджуваному найбільш істотних ознак і фіксація на
них уваги учнів, запис у зошитах формулювань опорних пунктів плану, тез
конспекту, використання прийомів мислення, самостійна робота з книгою,
використання наочності, аналізу, синтезу, порівняння, абстрагування,
узагальнення, конкретизації; постановка перед учнів навчальної проблеми,
створення проблемної ситуації; постановка евристичних запитань, складання
таблиць первинного узагальнення матеріалу, актуалізація особистого досвіду й
опорних знань учнів, словникова робота.
VI етап: перевірка розуміння учнями нового матеріалу
Задачі: установити, чи засвоїли всі учні зв'язок між
фактами, зміст нових понять, усунути виявлені прогалини.
Результат: основний критерій результативності - рівень
усвідомленості нового матеріалу більшістю середніх і слабких учнів.
Рекомендації: постановки запитань, що вимагають
активної розумової діяльності учнів, створення нестандартних ситуація,
звертання вчителя до класу з вимогою доповнити, уточнити, виправити, знайти
інше рішення. Облік додаткових запитань з боку учнів для з'ясування прогалин у навчальних
досягненнях.
VII етап: закріплення нового матеріалу
Задача: закріпити ті знання й уміння, що необхідні для
самостійної роботи з новим матеріалом.
Результат: уміння учнів співвідносити між собою факти,
виділяти істотні ознаки, провідних понять, конкретизувати їх, активність учнів.
Рекомендації: оволодіння раціональними методами та
прийомами оцінювання навчальних досягнень учнів.
VIII етап: інформація про домашнє завдання, інструктаж
з його виконання
Задачі: повідомити про домашнє завдання, роз'яснити
методику його виконання та підбити підсумки уроку.
Результат: правильне виконання домашнього завдання
всіма учнями.
Рекомендації: проводити етап у межах уроку, уключати
до складу домашнього завдання пізнавальні задачі, запитання; диференціювати
підхід до добору матеріалу для домашнього завдання.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ УРОКУ
Психологічна мета уроку:
1) проектування розвитку учнів у межах вивчення
конкретного навчального предмета й конкретного уроку;
2) облік у цільовій настанові уроку психологічної
задачі вивчення теми та результатів, досягнутих у попередній роботі;
3) передбачення окремих засобів
психолого-педагогічного впливу, методичних прийомів, що забезпечують розвиток
учнів.
Стиль уроку
1). Визначення змісту та структури уроку відповідно до
принципів розвиваючого навчання:
- співвідношення
навантаження на пам'ять учнів і їхнє мислення;
- визначення
обсягу відтворюючої та творчої діяльності учнів;
- планування
засвоєння навчальної інформації в готовому виді (зі слів учителя, із
підручника, посібника тощо) та у процесі самостійного пошуку;
- використання
вчителем і учнями вимог проблемно-евристичного навчання, хто ставить
проблему, хто формулює її, хто вирішує);
- облік
контролю, аналізу й оцінювання діяльності школярів, здійснюваних учителем,
взаємна критична оцінка, самоконтроль і самоаналіз учнів;
- співвідношення
спонукання учнів до діяльності (коментарі, зухвалі позитивні почуття у
зв'язку з виконаною роботою, установки, що стимулюють інтерес, вольові
зусилля до подолання труднощів і т д.) і примуса (нагадування про
оцінювання рівня навчальних досягнень, різкі зауваження, нотації і т. п.).
2). Особливості самоорганізації вчителі:
- підготовленість
до уроку та головне - усвідомлення психологічної мети та внутрішня
готовність до її здійснення;
- робоче
самопочуття на початку уроку й у ході його проведення (зібраність, взаємна
настроєність із темою та психологічною метою уроку, енергійність,
наполегливість у здійсненні поставленої мети, оптимістичний підхід до
всього, що відбувається на уроці, педагогічна спритність і ін.);
- педагогічний
такт (випадки, прояви);
- психологічний
клімат на уроці (підтримка атмосфери радісного, щирого спілкування,
діловий контакт і ін.).
Організація пізнавальної діяльності учнів
1). Визначення мір для забезпечення умов продуктивної
роботи мислення й уяви учнів:
- планування
шляхів сприйняття учнями досліджуваних об'єктів і явищ, їхнього
осмислення;
- використання
установок у формі переконання, уселяння;
- планування
умов стійкої уваги та зосередженості учнів;
- використання
різних форм роботи для актуалізації в пам'яті учнів раніше засвоєної
навчальної інформації та способі дій, необхідних для сприйняття нових
(бесіда, індивідуальне опитування, вправи з повторення тощо).
2). Організація діяльності мислення й уяви учнів у
процесі формування нової інформації та дій:
- визначення
рівня сформованості навчальних компетентностей учнів (на рівні
конкретно-почуттєвих уявлень, понять, що узагальнюють образи «відкриттів»,
формулювання висновків);
- опора
на психологічні закономірності формування уявлень і понять, рівнів розуміння,
створення нових образів в організації розумової діяльності й уяви учнів;
- планування
прийомів і форм роботи, що забезпечують активність і самостійність
мислення учнів (система запитань, створення проблемних ситуацій, різні
рівні проблемно-евристичного рішення задач, використання задач із
відсутніми та зайвими даними, організація пошукової та дослідницької
роботи учнів на уроці, створення переборних інтелектуальних утруднень у
ході самостійних робіт, ускладнення завдань із метою розвитку пізнавальної
самостійності учнів);
- керівництво
підвищенням рівня розуміння (від описового, порівняльного, пояснювального
до узагальнюючому, оцінного, проблемного) та формуванням умінь міркувати
та робити умозаключення;
- використання
різних видів творчих робіт учнів (пояснення мети роботи, умов її
виконання, навчання добору та систематизації матеріалу, а також обробці
результатів і оформленню роботи).
3). Закріплення результатів роботи:
- формування
навичок шляхом вправ,
- навчання
переносу раніше засвоєних умінь і навичок на нові умови роботи,
попередження механічного переносу.
Організованість учнів:
1) ставлення учнів до навчання, їхня самоорганізація
та рівень розумового розвитку;
2) можливі групи учнів за рівнем навченості, облік цих
обставин при визначенні сполучення індивідуальної, групової та фронтальної форм
роботи учнів на уроці.
Облік вікових особливостей учнів:
1) планування уроку відповідно до індивідуальних і
вікових особливостей учнів;
2) проведення уроку з обліком учнів, які мають високий
і низький рівень навчальних досягнень;
3) диференційований підхід до таких учнів.
Зразок схеми комплексного аналізу уроку:
- готовність
учителя й учнів до уроку (зовнішня);
- внутрішня,
психологічна готовність учнів до уроку;
- організаційні
дії вчителя (за необхідністю);
- планування
вчителем та повідомлення учням освітніх, виховних і розвиваючих задач
уроку;
- актуалізація
знань і способів діяльності учнів;
- які
методи проблемного навчання використовувалися вчителем (пошукові,
дослідницькі, проблемне виклад);
- застосування
проблемних методів у навчанні школярів;
- співвідношення
діяльності вчителі і діяльності учнів;
- обсяг і
характер самостійних робіт учнів і співвідношення репродуктивних і
продуктивних самостійних робіт;
- облік
учителем рівнів актуального розвитку учнів і зони їхнього найближчого
розвитку;
- підходи
до підвищення в учнів позитивної мотивації навчання;
- постановка
вчителем проблемних запитань, створення проблемних ситуацій, демонстрація
їхнього розв'язання;
- володіння
вчителем способами створення проблемних ситуацій;
- дотримання
правил постановки навчальної проблеми;
- використання
підручника, співвідношення репродуктивної та частково пошукової роботи з
ним;
- відповідність
підбора наочного приладдя вимогам проблемного навчання;
- формування
спеціальних і загальних навчальних умінь учнів,
- наявність
пізнавальних умінь учнів: формулювання проблеми, висування й обґрунтування
гіпотези, аналіз шляхів доказів (спростування) гіпотези, перевірка
правильності її рішення;
- уміння
учнів здійснювати логічні операції;
- розвиток
пізнавальних здібностей учнів на кожнім етапі уроку (що це доводить);
- утруднення,
що виникли в учнів усього класу, в окремих школярів, їхні причини та як
вони були усунуті;
- дотримання
вимог проблемно-розвиваючого навчання до домашньої роботи учнів. Які
завдання були запропоновані (на продовження дослідження, початого на
уроці, рішення нової, нетипової задачі, на актуалізацію опорних знань і
умінь, на застосування знань і умінь у новій ситуації, на самостійне
теоретичне осмислення);
- облік
учителем індивідуальних особливостей, здібностей і підготовленості учнів і
пропозицію диференційованих завдань;
- що дав
урок для розвитку в учнів волі, інтелекту, емоцій, пізнавальних інтересів,
мови, пам'яті, самостійності мислення;
- загальна
результативність уроку.
СИСТЕМНИЙ АНАЛІЗ УРОКУ
Оцінка основних особистісних якостей
учителя:
- Знання предмета й загальна
ерудиція вчителя.
- Рівень
педагогічної та методичної майстерності.
- Культура
мови, темп, дикція. Інтенсивність, образність, емоційність, загальна та
специфічна грамотність.
- Ступінь
тактовності та демократичності взаємин з учнями.
- Зовнішній
вид, культура, міміка, жести.
Оцінка основних характеристик учнів
на уроці:
- Ступінь пізнавальної
активності, творчості та самостійності.
- Рівень
розвитку загальних навчальних і спеціальних умінь і навичок.
- Наявність
і ефективність колективних (групових) форм роботи учнів.
- Ступінь
дисциплінованості, організованості та зацікавленості в даному навчальному
предметі взагалі й в уроці зокрема.
Оцінка змісту діяльності вчителя й
учнів:
- Науковість, доступність і
посильність досліджуваного матеріалу.
- Актуальність
і зв'язок із життям.
- Ступінь
новизни, проблемності та привабливості навчальної інформації.
- Раціональність
і ефективність використання часу уроку, оптимальність темпу, а також
чергування та зміни видів навчальної діяльності учнів у ході уроку.
- Ступінь
доцільності й ефективності використання наочності та ТЗН на уроці.
- Ступінь
раціональності й ефективності використання методів і організаційних форм
роботи.
- Рівень
зворотного зв'язку з всіма учнями в ході уроку.
- Ефективність
контролю за роботою учнів і рівень вимог, на якому проводилася оцінювання
їхніх навчальних досягнень.
- Ступінь
естетичного впливу уроку на учнів.
- Ступінь
дотримання правил охорони праці та техніки безпеки вчителем і учнями в
ході уроку.
Оцінка мети та результатів
проведеного уроку:
- Ступінь конкретності, чіткості
та лаконічності формулювання мети уроку.
- Реальність,
доцільність, складність і досяжність поставленої мети.
- Ступінь
навчального впливу проведеного уроку на учнів.
- Ступінь
виховного впливу (що й у якому ступені сприяє вихованню учнів у ході
уроку)
- Ступінь
впливу уроку на розвиток учнів (що й у якому ступені сприяло їхньому
розвитку).
Немає коментарів:
Дописати коментар