четвер, 25 лютого 2016 р.

Урок природознавства

Тема. Водойми України
Мета: уточнити та розширити знання учнів про водойми України, про річки, їх будову, особливості гірських і рівнинних річок; розвивати пізнавальний інтерес, мовлення; вчити спостерігати, робити висновки, узагальнювати; формувати інтерес до вивчення природничих наук; виховувати бережливе ставлення до багатств рідного краю, сприяти екологічному вихованню, економії та раціональному використанню води, виховувати дбайливе ставлення до води як найціннішої речовини на Землі; виховувати дбайливе ставлення до водойм.

Обладнання: карта, атласи, презентація, контурні карти, стакани, лійки, пісок, ґрунт, глина.
Хід уроку
Організація класу
Слайд 2
Продзвенів чаклун-дзвінок.
Розпочнемо наш урок.
Він незвичний і цікавий,
Гості в клас наш завітали.
Повернімось до гостей,
Привітаймось: - Добрий день!
Тож тихенько всі сідаймо
І урок розпочинаймо.

Вправа « Очікування»
Цей урок буде… (веселим, цікавим, пізнавальним, інформативним, повчальним).

Хвилинка фенологічних спостережень
Вчитель: Перед початком роботи послухаємо працівника синоптичної лабораторії.
Учень: За даними гідрометеоцентру сьогодні, 25 лютого 2016 року на території села Зелена  небо цього дня буде ясним недовго, вже вдень воно затягнеться хмарами, які протримаються до пізнього вечора. Без опадів.
температура повітря + 4 °C;
вітер: південно-східний , 4 м/с;

Вчитель: А яку погоду найближчими днями прогнозує народний календар?

Учень- синоптик: 25 лютого вшановується пам'ять святого Олексія, чудотворця. У народі 25 лютого називали днем Олексія Рибного, тому що якщо цього дня настає відлига – літом добре буде ловитися риба. З цього дня упродовж трьох ранкових днів виставляли на ранковий мороз зерно, яке призначалося для посіву, і говорили, що проморожене насіння дає кращий урожай. Якщо на Олексія небо зоряне, можна чекати хороший збір зернових. А сонячний день обіцяв великий врожай яблук.
 Вчитель: Дякуємо нашому синоптику за цікаву інформацію.
Перевірка домашнього завдання
Природничий диктант «Так чи ні» 
Актуалізація знань учнів
·                    Відгадування загадки
Вчитель:
Я і хмара, і туман,
І струмок, і океан,
І літаю, і біжу,
І замерзнуть можу! ( Вода).

Вчитель: Вода – це дивовижна рідина. Значення води підкреслюють різними висловами:
« Вода еліксир життя»,
« Вода – джерело життя».
·                    Проблемне запитання:
- Чому воду називають джерелом життя?
Учні: Без води життя неможливе. Перші живі організми з’явилися на нашій планеті багато мільйонів років тому саме у воді.
Тіло тварин на 50% складається з води.
Новонароджене немовля на 75-80% складається з води.
В тілі людини,що має масу 70 кг, майже 50 кг води.
Рослини також постійно потребують води.
А ще вода це джерело краси.
Вчитель:
Не можна жити без води:
Вона навкруг, вона в тобі.
В озерах, річках, океанах,
Дощу краплинах і в фонтанах.
Вона в емоціях людини:
В сльозах від радощів чи гніву,
Й краса природи на Землі
Не може жити без води.
Чудова наша гідросфера!
Існує все навколо неї:
І людство, й фауна, і флора,
І все, що є у нас навколо.
А якби не було її –
Життя все зникло б на Землі.

Слайд 3
Вчитель: Погляньте на фізичну карту світу та на глобус.
- Яким кольором на них позначено воду?
Вода займає 2/3 поверхні нашої планети, і лише 1/3 припадає на сушу.
- Де у природі є вода?
Учні: Вода міститься у джерелах, річках, озерах, болотах, морях, океанах, ставках, водосховищах, криницях, у ґрунті, під землею.
Вчитель: -Як назвати ці природні об’єкти одним словом?
Учні: Це водойми.
Повідомлення теми уроку
Слайд 4
Вчитель: - Розпочинаємо роботу нашої науково – практичної конференції, яка присвячена темі « Водойми України».
В ході конференції ми розширимо уявлення про водойми України, про річки і їх будову. Дізнаємося багато нового про найбільші річки, їх значення в житті людей. Будемо спостерігати за результатами цікавих досліджень, спробуємо оцінити екологічну ситуацію навколо водойм України та надати рекомендації щодо проблеми водойм.

- В роботі конференції беруть участь:

·                    Наукові спеціалісти вивчення географії водойм України;
·                    Головні спеціалісти з вивчення проблем екології , флори і фауни водойм;
·                    Група вчених – дослідників наукової лабораторії досліджень водних ресурсів.
- Координувати роботу конференції та здійснювати фото супровід буду я.
Вивчення нового матеріалу
Вчитель: слово для доповіді надається головному спеціалісту з вивчення географії водойм України.

Головний спеціаліст з вивчення географії водойм України:
- Вода займає 70% поверхні земної кулі, а суша – 30%. Океани, моря, річки, озера, болота, джерела, ставки, водосховища, канали – це водойми суші. На території України є всі водойми, крім океанів.
Слайд 5
- Водойми, що утворилися без участі людини- це природні водойми. Водойми. що утворені людиною, називаються штучними.
Слайд 6, 7, 8, 9,10
Природні водойми: джерело, річка, озеро, море, болото.
Слайд 11, 12
Штучні водойми: ставок, водосховище.
Слайд 15
Вчитель: - Запрошуємо вчених- дослідників наукової лабораторії досліджень водних ресурсів для демонстрації досліду.
- Завдання для всіх присутніх науковців:
- Визначити, звідки береться вода під землею?
Пояснення вчених – дослідників:
- Для досліду ми взяли 3 склянки та помістили в них лійки. У першу лійку насипали ґрунту, у другу – пісок, у третю- глину.
Одночасно наливаємо в кожну лійку воду і спостерігаймо, де вода швидше пройде через природний матеріал.
- Ми бачимо, що швидше вода проходить через пісок та ґрунт, а повільніше через глину.
Вчитель: - То звідки ж береться вода під землею?
Учні: -Проходячи через шари ґрунту та піску, вода затримується над шаром глини та тече вздовж шару глини.
Вчитель: - Цей дослід допоможе зрозуміти, як утворюється одна з водойм. Про це нам розкаже науковий спеціаліст з вивчення джерел.
Слайд 16
Спеціаліст з вивчення джерел:
Дощові та розталі снігові води швидко проходять крізь шари ґрунту та піску, а шар глини повільно пропускають воду. Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні води, вода витікає на поверхню. Це місце називають джерелом.
Проходячи через природні фільтри ( ґрунт та пісок) . Вода стає чистою та холодною. Здавна джерельну воду люди вважали цілющою. В Україні є джерела з мінеральною водою, що лікує хвороби шлунка та кишечника. Це « Моршинська», « Миргородська», « Поляна квасова», « Березівська». Джерела – це природне багатство України. Їх треба охороняти.
Вчитель: - У природі джерела часто дають початок рікам. Що ж таке річка? Про це нам розповість у своїй доповіді головний науковий спеціаліст з вивчення річок.
Слайд 17
Спеціаліст з вивчення річок:( розповідає за схемою).
- Кожна річка має витік. Витік- це місце, де починається річка. Витоком може бути невеликий струмок, озеро, болото, льодовик у горах. Річка тече по заглибині, що називається руслом. У річки є два береги – лівий і правий. Якщо стати за напрямком течії, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий берег. Більшість річок мають притоки. Притоки – це річки, що впадають у головну річку. Чим більшою є річка, тим більші у неї притоки. Кожна річка впадає в море, в іншу річку, або в озеро. Це місце називають гирлом.
Вчитель: В Україні налічується 70 тисяч річок, із них близько 160 річок- завдовжки понад 100км. Річки бувають рівнинні та гірські. Про найбільші річки України розкажуть наші спеціалісти з вивчення річок.
Слайд 18
І спеціаліст з вивчення річок:
Дніпро- найбільша в Україні і третя за розміром в Європі річка. Загальна довжина ріки – 2 285 км. В межах України довжина Дніпра становить 1050 км. Найбільшими притоками Дніпра є Прип’ять і Десна.
Слайд 19
Дніпро бере початок в Росії і тече до Чорного моря через Росію, Білорусь, Україну.
Усього в басейні Дніпра – 1424 притоки.
ІІ спеціаліст з вивчення річок:
Слайд 20
Більшість річок України є рівнинними або гірсько- рівнинними. Великими річками України є також річки Дністер, Дунай, Південний Буг та Сіверський Донець. Мені дуже цікаво вивчати річку Сіверський Донець ( а ще Сіверський Дінець), бо це річка, на березі якої розташоване моє рідне місто Лисичанськ. Донець- це найбільша рівнинна річка східної України, що тече через Белгородську область Росії, Харківську, Донецьку, Луганську області І Ростовську область Росії. Це найбільша притока Дону. Загальна протяжність річки 1053 км. У басейні Сіверського Дінця понад 3000 річок.
Слайд 21, 22, 23
Вчитель: - А зараз я запрошую для доповіді керівника групи з питань екології та вивчення флори і фауни водойм України.
Керівник групи екологів:
Ріки України – це її багатство. Воду річок використовують для зрошування земель, а також там розвинене рибне господарство. Наприклад, у Сіверському Донці водиться 41 вид риб. Але сильне забруднення ріки призводить до зменшення кількості рибних запасів. Нераціональна господарська діяльність призвела до зменшення кількості птахів, таких як лебеді, гуси, орлани, які раніше гніздилися по берегах Дінця. Зникли з басейну Дінця такі тварини, як сайгак, тхір степовий, бабак степовий. Також люди використовують ріки як судноплавні шляхи для перевезення пасажирів та вантажів. На ріках побудовані гідроелектростанції.
Слайд 22
Фізкультхвилинка
Узагальнення і систематизація отриманих знань.
1.     Робота з підручником.
2. Практична робота з контурною картою
Позначте на контурній карті річки  України: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський До­нець, Дунай.

3.Гра «Відгадай»
 -  Про яку річку йдеться?
"Коли ми підїхали до річки, мені стало ніяково. вона мчала зі скаженою швидкістю, увесь час чувся гул каменів, що перекочуються. мій кінь тривожно пирхав, а у мене від швидкої течії починала крутитися голова, але потрібно було, не втрачаючи часу перебиратися на ту сторону, оскільки вода прибула з кожною хвилиною."
 "Привільно несе свої могутні води красуня річка, чим далі вона тече, тим стає багатоводнішою, ліниво, спокійно течуть її прозорі води, тут можна бачити багато піщаних мілин, у весняну повінь річка широко розливається".
4. Гра «Закінчи речення»
Ріки несуть свої води у ...
Місце, де починається річка, називається ...
Місце, де впадає річка в море, озеро або іншу річку, називається ...
Руслом називається ...
Гирло це - ...
Кожна річка має ...
Річки впадають ...
Менші річки, що впадають у велику річку, називаються ...

Підсумок уроку
 Чого вас навчив сьогоднішній урок?
Назвіть річки України?
Яка річка найдовша?
Де бере початок Дніпро?
Назвіть притоки Дніпра?















Немає коментарів:

Дописати коментар