Активізація пізнавальної діяльності учнів
засобами стратегії розвитку критичного мислення
на уроках літературного читання
Сьогодні в теорії та практиці навчання в початкових класах особлива увага
приділяється проблемі активної
пізнавальної діяльності учнів: нестандартної, цікавої, творчої роботи, що
пробуджує у дітей інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному
розвитку школярів. Як відомо, ефективним вважається той навчальний процес, коли
діти, з одного боку, здобувають максимум нових знань, а з другого, у процесі активної пізнавальної діяльності
розвивають свої навчальні можливості, завдяки яким можуть не тільки самостійно
використовувати запас знань, а й шукати нові, задовольняючи свої потреби в
пізнанні.
Однією з інноваційних технологій, що допомагає учневі не тільки засвоїти
певний обсяг знань, а й сприяє розвитку його особистості, є технологія формування
та розвитку критичного мислення. На думку вченого Інституту
критичного мислення США Метью Ліпмана,
залучення учнів до процесу активного навчання, коли вони не просто
запам’ятовують навчальний матеріал, а й запитують, досліджують, творять,
вирішують, дебатують за його змістом, вважається «найкращою практикою». "Скажи мені, і я забуду; покажи мені, і я
запам'ятаю; залучи мене - і я навчуся"- так звучить китайське прислів'я. Усім
відоме висловлювання Льва Семеновича
Виготського.: "Навчання лише тоді розвиває, коли воно активізує
розумову діяльність учнів ".
Саме
ті уроки читання, на яких учні запитують, творять, вирішують, інтерпретують та
дебатують за змістом твору, виховують живий інтерес дитини до книги.
Дослідження показують, що саме на активних заняттях за технологією розвитку
критичного мислення учні засвоюють матеріал найбільш повно і з користю для
себе.
Особливостями уроків
читання та позакласного читання, побудованих на засадах критичного мислення, є:
Ø у
навчання включаються завдання, розв’язання яких потребує мислення вищого рівня;
Ø навчальний
процес організовується як дослідження учнями певної теми або проблеми;
Ø результатом
навчання є не засвоєння фактів чи чужих думок, а вироблення власних суджень;
Ø учні
вмотивовані для обговорення проблем і здатні до співпраці.
Для активізації пізнавальної діяльності на уроках літературного читання використовую
завдання, які розроблені на основі стратегій розвитку критичного мислення :
І. Вправи на
стимулювання роздумів про зв’язки між окремими поняттями (Стратегія
«Гронування»).
« Гронування » - стратегія
навчання, яка закликає учнів вільно і відкрито висловлювати свої думки,
здійснювати зв’язок між окремими поняттями.
ІІ. Вправи
на перевірку знання учнями художнього твору.
( Стратегія
«Порушена послідовність»)
ІІІ. Вправи
на залучення до активного дослідження матеріалу, пошуків або конструювання
знання у процесі роботи з матеріалом.
(Стратегія
«Кероване читання або читання з передбаченням»)
Передбачення:
-
за прислів’ями;
-
за загадками;
-
за малюнками;
-
за ключовими словами;
- за назвою твору.
ІV. Вправи
на розвиток активного навчання.
(Стратегія
«Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися»)
«Читання з
позначками» І. Крип’якевич «Книги за княжих часів»
«Це я знав» - В
«Це нове для мене» - Н
«Це мене зацікавило» - ?
V. Вправи,
що синтезують інформацію, яку отримали під час вивчення нового матеріалу. (Стратегія
«Сенкан», «Асоціативний кущ», « Кубування»)
«Сенкан». Казка "Сильніше за силу" ( 2 клас )
Кіт
|
Горобець
|
Самовпевнений, роздратований
|
Розсудливий, спокійний
|
Фиркнув, здивувався, підскочив
|
Попросив, заперечив, полетів
|
Я дужий, спритний, а це головне в житті.
|
Є на світі щось сильніше, ніж сила
|
Хвалько
|
Розумник
|
Активізувати пізнавальну діяльність учнів допомагає і такий прийом, як "гойдалки". Після
ознайомлення з текстом, кожен учень готує своє питання стосовно змісту. Хто
відповідає першим, той продовжує "ланцюжок запитань" своїм питанням,
самостійно викликаючи свого опонента.
До казки
"Виноградар та змія"(2 клас) такі питання:
· Чи можлива дружба між людиною і змією? між людиною і
живою природою взагалі?
· Якби ви опинилися на місці сина виноградаря, чи так би
вчинили?
· Як ви вважаєте, чи образився виноградар на змію після
того, як вона відмовила йому у дружбі?
· Як ви розумієте прислів'я "Коли щось робиш, думай і
про наслідки"?
· Якби ви були автором цієї казки, як би ви її закінчили?
Зразок використання
методів та форми роботи
технології розвитку
критичного мислення
на уроках
літературного читання
Тема.
«Міфи народів світу»
«Довідкове
бюро»
- Знайдіть додаткову інформацію про те, як прадавні
слов’яни пояснювали походження птахів.
«Проблемне питання»
- Чим міф відрізняється від оповідання?
«Сенкан»
- Складіть сенкан із словом «міф»
Використання вчителем стратегій критичного мислення забезпечує позитивні зміни в учнів: підвищується інтерес до навчання, розвивається пошукова спрямованість
мислення, зникає боязнь зробити помилку, виникає прагнення краще зрозуміти інформацію, підвищується відповідальність за власне навчання, з'являється прагнення самостійно здобувати знання, формується вміння працювати в парі та в групі.
Використовуючи
описані стратегії на уроці читання, можна забезпечити умови для повноцінного розвитку
особистості, формування в неї творчого критичного мислення.
Таким
чином, системне запровадження технології критичного мислення на уроках читання
в початковій школі призводить до того, що всі учні поступово опановують її не
тільки як навчальну технологію, уміння самостійно вчитися, критично мислити,
але й використовувати свої знання в повсякденному житті. Саме початкова ланка є
фундаментом формування критичного мислення як пріоритетного напряму виховання
особистості сучасної молодої людини.
Немає коментарів:
Дописати коментар