Мета. Інформувати батьківську аудиторію про вікові особливості учня другого класу та їхній зв’язок зі шкільним навчанням дитини; дати батькам практичні рекомендації щодо їхньої допомоги дітям включитися в навчальний процес після літнього канікулярного відпочинку.
Коментар. Ці батьківські збори-зустріч рекомендовано проводити напередодні навчального року, в другій половині серпня. Класовод спрямовує перші збори для згуртування організації батьків класу, формування їхньої подальшої готовності активно співпрацювати зі школою та класоводом, завжди бути в курсі подій шкільного життя своєї дитини, прагнення обмінюватися педагогічним досвідом із учителем та іншими батьками учнів класу, правильно організувати допомогу доньці чи синові в навчально-виховному процесі тощо. Учитель запрошує на збори шкільного психолога та медичного працівника, а також готує до зборів пам’ятки для батьків «Як допомогти дитині включитися в навчання після літніх канікул?»
Хід зборів
Вступне слово вчителя
Доброго дня, шановні батьки! Я дуже рада знову бачити всіх вас у класній кімнаті, куди вже зовсім скоро після веселого літнього відпочинку повернуться наші діти, мої улюблені учні, ваші кохані донечки та сини. Надворі ще серпень, тривають канікули. Діти проводять останні тижні, останні дні у дозвіллі. А школа вже готова знову прийняти в обійми своїх вихованців, щоб їх навчати та вести далі цікавими та не завжди простими дорогами Країни знань.
Зараз, напередодні завершення канікул, саме час поговорити про особливості навчання наших дітей, які невдовзі знову повернуться до шкільного порогу, набувши при цьому дещо іншого статусу: тепер вони вже не будуть наймолодшими в закладі школярами, а стануть учнями другого класу, будуть другокласниками.
Бесіда-діалог «Моя дитина на канікулах»
- Розкажіть, чим займається ваша дитина під час літніх канікул. Чому віддає перевагу дитина: активним іграм, спорту чи читанню, комп’ютеру, перегляду телепередач тощо?
- Які хатні справи виконує під час канікул дитина, чим допомагає вам? Вона робить це з примусу, за нагадуванням чи ініціативно, за власним бажанням?
- Чи часто у вашій родині влітку згадується школа? У якому зв’язку ваша донька чи син згадує шкільний заклад (спілкування з друзями, уроки, придбання нових речей до школи — форми, зошитів тощо)?
- Вам відомо, з якими почуттями ваша донька чи син піде до школи цього року (бажання, неохота, цікавість, байдужість)! Як ви можете пояснити ці почуття?
- Чи займалася ваша дитина влітку хоч зрідка повторенням матеріалу, вивченого в першому класі? Що саме робила вона? Із чиєї ініціативи відбувалося це: з вашої чи з ініціативи самої дитини?
- Чи є серед вас батьки, які вважають, що під час літніх (та і будь-яких інших) канікул діти мають виключно відпочивати і на цей час забувати школу, читання, математику тощо? Поясніть свою думку.
- Чи стежили ви влітку за режимом дня дитини? Чому ви чинили так?
- Чи зроблено вже щось у вашій родині щодо підготовки дитини до навчання в другому класі? Розкажіть про це.
- Які труднощі у вихованні дітей ви відчули протягом літа? Які теми, питання, проблеми ви б хотіли обговорити впродовж наступного навчального року?
- Чи готові ви до подальшої співпраці зі школою? Поміркуйте і розкажіть, у яких конкретних шкільних навчальних та виховних справах ви б могли взяти участь.
Під час бесіди висловлюють свою думку всі бажаючі батьки. Вони обмінюються досвідом. Учитель відзначає педагогічно правильний підхід до виховання дітей, даючи відповідні стислі пояснення.
- Сьогодні у нас на зборах присутні шкільний психолог та медичний працівник, які нададуть цікаву інформацію про психологічні особливості учнів-другокласників та особливості їхнього фізичного розвитку і стану здоров’я, та запропонують батькам послухати відповідні доповіді.
Лекція психолога
«Вікові особливості учнів другого класу»
Дитина-другокласник суттєво відрізняється від учня першого класу як інтелектуально, так і психологічно.
Другий клас — не просто наступний рік шкільного навчання: це важливий етап у розвитку вашої дитини, у набутті нею як знань, передбачених шкільною програмою, так і знань, пов’язаних зі збагаченням загального життєвого досвіду учня, розширенням його кругозору, життєвої та соціальної компетентності, із особистісним становленням дитини.
Другий клас — період активного освоєння навчальної діяльності. Вона посідає визначальне місце в житті та є головним видом діяльності учня. Саме навчальна діяльність визначає і розвиток мислення школяра, і його мотивацію, і самосвідомість. Сильними та провідними в цьому віці стають соціальні мотиви навчання: відзнака, похвала, нагорода вчителя.
У цей період дитина, за умови належного керівництва дорослими, починає набувати певних аналітичних навичок. Так, будучи першокласниками, наші діти просто вчилися розуміти, що вони роблять добре, а що їм дається з трудом, у яких справах вони досягають успіху, а в яких ні. Школяр другого класу здатен сприймати результат своїх дій на іншому, більш високому рівні: він уже починає самостійно навчатися оцінювати причини власних досягнень та невдач, тобто розвиває так звану пізнавальну рефлексію.
Самооцінка учня другого класу стає більш адекватною, ніж раніше, і залежить від шкільної успішності. У другокласників, як правило, наявне гостре бажання бути успішним у навчанні. Для дитини саме це поняття тотожне із твердженням «бути хорошим, кращим». Тому саме в цей час у деяких дітей виникає тенденція до зниження самооцінки. «Я поганий, тому що погано читаю (пишу, лічу...)» — такий висновок про себе у школярів другого року навчання, на жаль, не рідкість.
Прямий і безпосередній вплив на зазначену тенденцію має думка та позиція батьків. Наприклад, якщо дитина буде вважати, що її неуспіх дуже засмучує маму й тата, вона ще більше утвердиться у власній неповноцінності та неспроможності. Негативні наслідки для психічного розвитку дитини та успішності її навчання дають також роздратованість батьків, висунення підвищених вимог до неї або просто брак уваги тата і мами до проблем, пов’язаних зі шкільним життям їхнього вихованця.
Отже, даючи негативну оцінку навчанню сина чи доньки, будьте тактовними, розумно стриманими та коректними. Не принижуйте дитину, не позбавляйте її віри в себе та в свої сили. Заохочуйте ініціативність дитини, спрямовану на вирішення своїх проблем, контролюйте її та відзначайте навіть невеликі зрушення в сторону успіху. Не забувайте нагадувати малюку (адже нашим дітям до дорослості ще досить далеко), що ви любите його, хви-люєтесь за нього та щиро раді кожній маленькій вдачі, кожному навіть незначному досягненню своєї дитини.
Якщо діти-першокласники — нестримні фантазери, то для другокласників стає характерним більш реальне, конкретне, прагматичне сприйняття світу. Батькам не завадить взяти до уваги цю особливість. В учнів другого класу можливе зниження творчих здібностей, зниження прагнення фантазувати за рахунок появи вміння і здатності діяти за зразком.
У цей час активно розвивається воля дитини. Школяр як у навчальному закладі, так і поза ним навчається стримувати свої безпосередні імпульси та враховувати бажання інших людей. Починають розвиватися і довільна увага, і пам’ять. Але для тривалої концентрації дитині все ще необхідна допомога: цікаві малюнки, звукові сигнали, ігрові ситуації. Увага залежить не тільки від волі дитини, але й від її індивідуальних психологічних особливостей, від темпераменту. Як правило, стійкість уваги у другокласника особливо знижується наприкінці дня, тижня, навчальної чверті, семестру, а також після тривалих захворювань.
Як і минулого року, вчитель продовжує залишатися для дитини значущою фігурою. Але ставлення до педагога дещо змінюється: воно стає більш особистісним. Учень другого класу виявляє активне прагнення до спілкування з учителем на перервах, під час прогулянок тощо.
Другокласники, на відміну від школярів першого року навчання в школі, набувають здатності диференціювати особистісні якості однолітків. У деяких учнів другого класу може спостерігатися сильне прагнення до лідерства. На цьому підґрунті між дітьми нерідко виникає суперництво.
Учні-другокласники швидко набувають нових комунікативних навичок. У них починає стрімко розвиватися здатність до співпраці в іграх та навчанні. Діти навчаються домовлятися, поступатися один одному, розподіляти завдання без допомоги дорослих. Проте такі справи виконувати їм ще непросто.
Другокласник великою мірою продовжує залежати від значущих дорослих і, як і раніше, надзвичайно прихильний до близьких. Для його віку є характерним особливий вплив батьків на формування у дитини поглядів на життя, її цінності та ідеали, ставлення до світу, до людей, до оцінки власної та чужої праці. У цей віковий період дитина починає усвідомлювати свою роль у сім’ї, в своїй родині, розуміти стосунки між батьками. Якщо її родинні взаємини чимось не задовольняють, дитина сприймає це болісно і дуже страждає.
Виступ медичного працівника
«Фізичний розвиток та здоров’я дитини
другого року шкільного навчання»
Під час доповіді фахівець дає інформацію присутнім на зборах про норми фізичних показників для відповідної вікової категорії учнів, знайомить із проблемами, які можуть бути характерними для здоров’я другокласників та дає рекомендації щодо їхньої профілактики.
Медичний працівник також повідомляє батькам про заплановані наступного року заходи, що мають відношення до здоров’я учнів другого класу (медогляди, щеплення, інформаційно-роз’яснювальна робота тощо).
Класовод пропонує батькам звернутися до психолога та медичного працівника школи з питань щодо родинного виховання дітей та отримати на них конкретні й змістовні відповіді. Тест «Готуючись до школи» 1.Чи потрібно, на вашу думку, за декілька днів до початку навчального року наближувати розпорядок дня дитини до шкільного?
а)Ні, учень має останні дні канікул відпочивати «на повну котушку», так, як йому хочеться, адже скоро він не зможе собі це дозволити.
б)Так, своєчасне вкладання спати та вранішній підйом допоможе дитині скоріше втягнутися в навчання, зробить цей процес для неї швидшим та легшим.
в) Я пораджу дитині раніше лягати спати та вставати за будильником, але контролювати цього не буду: хай чинить зі своїм режимом так, як вважає сама.
2.Як краще зробити для дитини шкільні покупки? а) Разом із дитиною та враховуючи її побажання і смаки. б)Без дитини, керуючись виключно власного думкою. в) Спільно із дитиною, але тільки з тих міркувань, що деякі речі треба міряти.
3.Чи варто одразу карати, сварити дитину, помітивши її перші неуспіхи, невдачі в новому навчальному році?
а) Звісно: одразу попустиш, потім зовсім від рук відіб’ється. Хай поводиться сумлінно з найперших днів.
б) Я не звертатиму уваги на навчання дитини в перший місяць навчання взагалі — вона поки що тільки «втягується» в працю, від якої так відвикла за літо.
в) Звичайно, навчання дитини треба контролювати. Але краще одразу не дорікати їй за брак зосередженості та недостатню старанність, а виявити терпіння і практично допомогти їй справитися з цими вадами.
а) Звісно: одразу попустиш, потім зовсім від рук відіб’ється. Хай поводиться сумлінно з найперших днів.
б) Я не звертатиму уваги на навчання дитини в перший місяць навчання взагалі — вона поки що тільки «втягується» в працю, від якої так відвикла за літо.
в) Звичайно, навчання дитини треба контролювати. Але краще одразу не дорікати їй за брак зосередженості та недостатню старанність, а виявити терпіння і практично допомогти їй справитися з цими вадами.
4.Що ви скажете своїй дитині, відправляючи її до школи в перші дні нового навчального року?
а) Скажу кілька теплих, підбадьорливих слів, побажаю успіхів та висловлю сподівання, що наступний день доньки чи сина в школі складеться цікаво та вдало.
б) Прочитаю нотацію про те, що до школи ходять вчитися, а не пустувати, і попереджу, що якщо дитина щось зробить невдало, то їй це просто так не минеться.
в) Нагадаю, що після повернення зі школи, де так багато обов’язків, дитину чекатимуть більш веселі справи — мультики, нова іграшка, комп’ютерні ігри тощо.
а) Скажу кілька теплих, підбадьорливих слів, побажаю успіхів та висловлю сподівання, що наступний день доньки чи сина в школі складеться цікаво та вдало.
б) Прочитаю нотацію про те, що до школи ходять вчитися, а не пустувати, і попереджу, що якщо дитина щось зробить невдало, то їй це просто так не минеться.
в) Нагадаю, що після повернення зі школи, де так багато обов’язків, дитину чекатимуть більш веселі справи — мультики, нова іграшка, комп’ютерні ігри тощо.
Ключ до тесту: 1 — б; 2 — а; 3 — в; 4 — а.
Після тестування проводять обговорення. Педагогічно правильні думки батьків відзначаються класоводом.
Ознайомлення та робота батьків із тематичними пам’ятками
Щоб закріпити матеріал зборів, класовод роздає присутнім роздруковані пам’ятки і просить батьків опрацювати їх.
Батьки спершу ознайомлюються із пам’ятками самостійно, а потім обговорюють кожен пункт пам’ятки спільно із учителем. Бажаючі батьки роблять свої зауваження, звертаються до педагога із тематичними запитаннями, діляться власним досвідом щодо допомоги дитині (або найближчих планів на це) в майбутньому навчанні своєї доньки чи сина, які незабаром стануть учнями другого класу.
Пам'ятка
«Як допомогти дитині включитися
в навчання після літніх канікул?»
1. В останні дні (а ще краще тиждень) канікул поступово переводьте дитину на той режим дня, який буде у неї впродовж навчання (спати вкладайте раніше, вранці підйом також більш ранній).
2. Із самого ранку підтримуйте у дитини гарний настрій — плануйте або обговорюйте з нею цікаві, приємні справи та події, уникайте нотацій тощо.
3. Усе необхідне для шкільного навчання (канцелярське приладдя, форму, взуття тощо) купіть заздалегідь. Зробіть ці покупки разом із дитиною, враховуючи і її думку. У останній місяць канікул освіжіть пам’ять дитини — прогляньте разом із нею минулорічні зошити, підручники, повторіть вивчені правила; добре запропонувати дитині писати тексти речень або переписувати їх (але в невеликому обсязі). Пригадайте разом зі своєю дитиною її однокласників, шкільних друзів. Якщо вона з ними давно не бачилася, запропонуйте дитині приготувати своїм товаришам по класу маленькі подарунки (наприклад, оформити листівочки зі шкільною символікою) або зателефонувати їм, поцікавитися їхніми справами, запропонувати зустрітися.
4. У перші навчальні дні не критикуйте дитину, не карайте її за незібраність, краще допоможіть організувати діяльність, підтримайте у приготуванні домашніх завдань.
5. Не забувайте, що краще за щось один раз похвалити, ніж кілька разів насварити.
6. Пам’ятайте, що у всіх учнів, а особливо у досить маленьких школярів, у другокласників, «вливання» в шкільний режим відбувається не миттєво, не одразу, а поступово, впродовж кількох перших навчальних тижнів.
Завершальне слово вчителя
Про наших дітей, про їхнє навчання, інтереси та проблеми, можна говорити нескінченно. Але час сьогоднішніх батьківських зборів уже вичерпаний.
І наостанок хочу побажати всім нашим учням, що цього року вони навчатимуться вже у другому класі, гарних результатів у навчанні, старанності та сумлінності. Хай зростають активними, здоровими, допитливими, цікавими та кмітливими, цілеспрямованими та наполегливими. А щоб вони стали такими, докладати зусиль упродовж наступного навчального року нам доведеться спільно педагогу і батькам. Сподіваюся, ви розумієте важливість цієї благородної справи.
Тож я, шановні батьки, бажаю вам доброти, терпіння та мудрості. А ще любіть своїх дітей, незважаючи на всі їхні прорахунки та промахи. І не позбавляйте їх своєї батьківської підтримки, ласки, турботи. Адже ваші доньки та сини так потребують цього.
Немає коментарів:
Дописати коментар